€ 15.000,- aan stichting All4small

All4small

Om de overlevingskansen van te vroeg geboren baby’s of met een aangeboren afwijking te vergroten, heeft serviceclub Kiwanis Nijmegen de stichting All4small op maandag 9 mei jl. een cheque van €15.000,- overhandigd. Het geld wordt ingezet voor een bijzonder onderzoeksapparaat, een monitor om de bloedsomloop bij deze  kleine baby’s beter te kunnen monitoren.

Kerststollen

De actie om het geld bij elkaar te krijgen is gelukt met de verkoop van kerststollen tijdens de laatste kerst voor de mondiale uitbraak van corona 2 jaar geleden. Door de zeer moeilijke omstandigheden tijdens de coronapandemie is de officiële overhandiging meerdere malen uitgesteld om afgelopen 9 mei alsnog op de afdeling Neonatologie van het Radboudumc plaats te vinden.

Uniek apparaat ontwikkeld door de NASA

Professor dr. Willem de Boode is erg blij dat met de donatie waarmee een specifieke  monitor kon worden aangeschaft. ‘Onderzoek naar de bloedsomloop bij deze prematuren van 500 gram is geen sinecure’, ‘je wil precies weten of het hartje met het formaat van een aardbei wel genoeg zuurstof rondpompt’ verteld hij helder. ‘Deze kleine kindjes moet je zo min mogelijk belasten en liefst zo pijnloos mogelijk monitoren’. De techniek is mede ontwikkeld door NASA en van die techniek wordt door verschillende soorten monitoren gebruik gemaakt. De monitor meet hoeveel bloed er door het hart wordt rondgepompt, wat erg belangrijk is voor de zuurstofvoorziening van alle organen. ‘Accurate metingen zijn van levensbelang voor deze kleintjes’. Professor de Boode is begonnen met onderzoek en hoopt over een jaar de eerste onderzoeksresultaten te kunnen hebben.

Stichting all4small helpt de allerkleinsten

Ondanks het feit dat dit soort onderzoek van levensbelang is, is er weinig funding voor onderzoek naar de toepasbaarheid van dergelijke monitoren. De doelgroep is bijna letterlijk te klein waardoor er weinig mogelijkheden zijn om onderzoekers zoals Prof .dr. de Boode te ondersteunen. Stichting All4small zal komende maand een crowdfunding starten voor de aanschaf voor een tweede monitor om het onderzoek te helpen versnellen.

Een nauwkeurig meetinstrument dat geen pijn doet

Stichting All4small helpt mee onderzoek mogelijk te maken voor de ontwikkeling van een heel nauwkeurig meetinstrument voor de bloedsomloop dat gebruikt kan worden bij pasgeborenen en voor hen niet ongemakkelijk of pijnlijk is. Kinderartsen zoeken naar betere methodes van behandeling zodat ze de beste medische beslissingen kunnen nemen. Als dit lukt, helpen we samen mee aan een klein wonder. Het wonder van een nieuwe kans.